Share the Stoke- Blog
Winter 2016-2017
Er is een laatste fase aangebroken voor een nieuw type kite.
Een kite die eenvoud met performance zou kunnen combineren. Een kite waar iedere beginner een veilig gevoel bij zou krijgen, maar ook iedere gevordere kiter de adrealine kick door zou gaan ervaren.
De eerste proto’s
Reeds 1,5 jaar geleden kreeg ik één van de eerste proto’s in mijn handen.
Een kite met onherkenbare looks en houtje touwtje afwerking om zo gemakkelijk aan de afstelling te kunnen rommelen.
Leuk denk je zo’n prototype testen? Ja, eigenlijk best wel! Echter weet je, maar voel je ook dat het model nog niet klaar is voor productie.
Zo ook 1,5 jaar geleden op Wijk aan Zee waar ik vol gepowered met een net iets te groot maatje de eerste kiteloops trok. Nee, dit was nog niet DE kite wat het zou moeten worden. Nu, misschien wel 20 proto’s verder, staan ze bij ons in de lucht te shinen.
#Sharethestoke
Dan komt dat moment dat je hoort dat er een eindproduct gaat komen.
De eerste foto’s komen binnen, test reports worden opgesteld en de laatste finetuning is daar.
Vol spanning leef je toe naar dat moment dat je de productiemodellen aan de tand mag gaan voelen.
Maar hmm, tot die tijd triggeren we ook jou met #Sharethestoke…
Egypte
Van de winter kregen we reeds de uitnodiging van Flysurfer om een week lang naar Egypte te komen. Tijdens deze meeting stond de Stoke natuurlijk centraal.
EINDELIJK!!!
Samen met KiteFEEL leraar Stan sprong ik het vliegtuig in. Op weg naar o.a. de gloednieuwe Stoke.
De maten 6, 8, 9, 10, 12 en 14m waren daar om getest te worden. Voor KiteFEEL waren natuurlijk een aantal punten erg belangrijk. Denk aan het windbereik, de relaunch en het gevoel in de bar. Voor onze cursisten willen we natuurlijk eenvoud en veiligheid.
First results
Eerlijk is eerlijk, we zijn smoorverliefd op Flysurfer Sonic2. Deze varen we dan ook nagenoeg altijd in Nederland. Dit is echter een compleet ander type kite(foil kite) dan een tubekite.
Maar heej, zo’n mooi product ga je niet een week lang laten liggen, dus de eerste de beste testdag stonden we direct met de Stoke in de handen.
In Egypte waait het niet vaak 25+ knopen, maar met een mooie 20 knopen waren we ook zeker niet ontevreden.
Het water was flink choppy en druk was het absoluut te noemen. Dit mocht de pret niet drukken. Hieronder lees je onze bevindingen.
Looks
HEEEEEEEERLIJK! Echt frisse opvallende looks die hem een sportief uiterlijk geven.
Opvallend is de vormgeving op de trailing edge. Deze loopt echt vlijmscherp af. Dit komt de vliegsnelheid weer ten goede.
OK, het blijft verder natuurlijk erg persoonlijk, toch!?
Bargevoel
We gaan natuurlijk direct vergelijken met de Boost2 kites die we dagelijks in de school gebruiken.
De Boost2 heeft een rondere shape met tamelijk hoge AR(langgerekt en smal). Hierdoor voel je dat de kite telkens ver door wil vliegen naar de hoeken van het windvenster. Het voordeel daarvan is dat je gemakkelijker hoogte loopt. Enig nadeel was, dat je als gevorderde kiter het idee had dat je niet het gehele oppervlakte in je handen had.
De Stoke is iets steviger in de bar. Je hebt dus even wat meer stuur en bardruk. Dit geeft je iets meer gevoel bij het uitvoeren van freestyle tricks of het trekken van kiteloops. Wij hebben dit als zeer prettig ervaren. Als we nu dan echt moeten pietlutten, ja dan loopt de Stoke misschien net iets minder gemakkelijk hoogte dan de Boost2. Zolang jij geen parcourwedstrijden vaart, zal je dit niets snel gaan ervaren.
Vliegsnelheid
Dit speeltje vliegt snel zeg! We zijn zeker helemaal weg van de 8 en 9m. Dit gaan waveriders echt als SUPER fijn ervaren. Zet hem op de wavesetting en je hebt een Ferrari.
Relaunch
Één van de belangrijkste onderdelen natuurlijk. We hebben natuurlijk niets aan chagrijnige cursisten die veelal aan het rommelen zijn om de kite weer in de lucht te krijgen. NEE, we willen KITESURFEN!
Even waren we bang dat hij een stuk minder zal relaunchen dan de Boost2. Waarom? De shape is iets minder rond. Zeker bij de tips.
De ultieme test was dus simpelweg om in 10 knopen een Boost 11m en Stoke 10m te pakken. Resultaat? Geen verschil. Tweede keer, Stoke eerder geherstart, derde keer, even snel… Huh, hoe kan dat dan?
De Stoke heeft slechts 3 struts i.p.v. 5. Daarnaast vangt nagenoeg het gehele oppervlakte wind als hij in het water ligt. De Boost2 vangt door zijn hoge AR net even minder wind op om te kunnen draaien.
Hoe gaaf, je hebt een minder voordelige shape, maar herstart gewoon net zo snel.
Wave-Freeride-Freestyle setting
De kite beschikt over een eenvoudig af te stellen setting op de bridles.
Je hebt 3 simpel te verstellen knoopjes. Wave, Freeride en Freestyle.
Met het gebruik van andere knopen, zorg je voor een andere shape in de vlieger.
Beginners en waveriders raden we de Wave setting aan. Deze zorgt voor de snelste relaunch, snelle draai en fikste de-power.
Wil je net even wat meer bardruk en vanalles aan tricks er uit gooien of gewoon cruisen? Kies dan voor Freeride. Hij vliegt dan nog lekker snel, maar geeft iets steviger bargevoel.
Freestyle of wakestyles die unhooked willen gaan, kies voor de Freestyle setting. Deze heeft je een iets opener profiel in de kite, waardoor je aanzienlijk meer bargevoel krijgt en de beste pop met je kite kunt creëren.
De eerste week lesgeven
Afgelopen week hebben de we Stokes in de school ingezet. Altijd weer een heerlijk moment. De eerste keer uit het plastic halen, de eerste reacties van mensen en functioneert alles naar behoren.
De afgelopen week stonden we in Medemblik waarbij we de 8 t/m 12 meters ingezet hebben.
Conclusie? Alles ziet er nog als nieuw uit, geen slijtagesporen, enthousiaste leraren en cursisten. De eerste cursisten hebben zich zelfs al verdiept in de kites om te gaan aanschaffen.
Wij zijn STOKED, wil jij ze ook eens testen?
Stuur ons even een mailtje, dan kunnen we jullie ook helpen aan een verslavende testsessie!
[su_vimeo url=”https://vimeo.com/215989893″ width=”420″ height=”260″]https://vimeo.com/61645837[/su_vimeo]